רקע

העיסוק בעיסוי ראה אור יחד עם צמיחתן של תרבויות שונות ברחבי תבל, כאשר התגלתה התועלת בסיפוק צורכי הגוף מהיבט רפואי וכן מהיבט הנפשי. חלק ניכר משיטות העיסוי המוכרות צמחו מהתרבויות המסורתיות של סין והודו. תרבויות אלה סיפקו מתודות ושיטות עיסוי מגוונות האוצרות בתוכן פילוסופיות ואמונות לגבי תועלתן. לדוגמה: העוסקים ברפלקסולוגיה מאמינים כי, אזורים מסוימים בכף הרגל תואמים ו/או מקושרים לאיברים שונים במערכות הגוף. אי לכך, נטען כי, ניתן לראות נזקים או פגיעות באיבר מסוים בגוף כ"השתקפות" בכף הרגל.

תהליך העיסוי הוא אינטראקציה בין המטפל (המעסה) לאדם המטופל (הלקוח). על כן, יצירת אווירה ותקשורת טובה בין הצדדים בתחילת העיסוי הכרחית וחשובה. לצורך כך, התפתחו תחומים העוסקים ביצירת אווירה התואמת את סוג העיסוי המבוקש. כמו כן, זו הסיבה בגינה על המעסה לפתח קשרים טובים עם המטופלים. בדרך כלל העיסוי הוא חוויה מהנה ומרגיעה למטופל.

מהלך הטיפול

ישנן שיטות עיסוי רבות. משך הטיפול יכול לנוע בין דקות ספורות ליותר משעה. בדרך כלל העיסוי נעשה כאשר המטופל שוכב על מזרן או מיטה (לרוב כאשר פני גופו כלפי מטה), כאשר הוא לבוש כיסוי צנוע לחימום גופו. במהלך הטיפול על המעסה ללמוד את גופו של המטופל בין אם על ידי שיחה עמו ובין אם באמצעות מישוש. הטיפול בדרך כלל יקיף את כל הגוף, והמעסה ייעזר בשמני עיסוי המתפקדים שמני סיכה על גוף המטופל. תכלית השמנים היא בריאותית גרידא. השמנים מופקים בתהליכי ייצור מבוקרים מצמחים ידועים כלא רעילים (תהליך הפקת השמנים וסיווג ריחם נקרא: ארומתרפיה).

העיסוי מתבצע על שרירים ורקמות ומבוצע באמצעות טכניקות מגע שונות הכוללות הפעלת לחץ בנקודות מרכזיות, ליטוף לאורך שרירים, חיכוך וכדומה. ישנן שיטות המתרכזות בטיפול במערכת השלד ועל-כן, טכניקות העיסוי במקרים הללו יהיו לרוב עמוקות יותר, מפאת הצורך להפעיל כוח רב יותר לטיפול.

השפעת העיסוי על האורגניזם

לסוגי העיסוי השונים השפעות מגוונות על גוף האדם:

  • העיסוי ממריץ ומשפר את זרימת הדם.
  • ממריץ ומשפר את זרימת הלימפה.
  • מעניק לשרירים ולרקמות הרכות בגוף האדם גמישות ומונע התכווצויות שרירים.
  • מפחית דלקות וכאבים.
  • משפר את טווח התנועה של המפרקים מערכת השלד.
  • מגביר את ייצור המיטוכונדריה בשרירים.[1]

חלוקת העיסויים

ישנם מעל 150 סוגים של עיסויים, המחולקים לתחומים שונים, בשני מישורים עיקריים: עיסויים רפואיים (תראפיים) ועיסויים הומאופטיים. רובם של העיסויים מיועדים לכל שכבות הגיל וישנם גם המתמקדים בתינוקות ובנשים הרות.

עיסוי רפואי

מאסג רפואי הוא ביצוע פעולות עיסוי בעלות אופי פיזיותרפי על רקמות רכות, השלדמפרקים, בלוטות לימפה וגידים באזורים שונים בגוף במטרה לגרום לשיפורים בריאותיים כגון: תפקוד טוב יותר של איבר, גמישות של שריר, חידוש רקמה אשר ניזוקה כתוצאה מפציעה, הקלה בכאבי שרירים וכדומה. כמו כן, מעניק העיסוי הרפואי שיפורים כלליים במישור הפסיכולוגי כגון: הירגעות, שינה טובה יותר, טיפול נגד חרדות ולחץ נפשי.

מסג הומאופתי

העיסויים הומאופתיים נכללים בתחום הרפואה המשלימה והם מעניקים בנוסף לשיפורים פסיכולוגיים שונים גם תחושת רגיעה והנאה. השיפורים באים לידי ביטוי בחימום הגוף, שיפור הביטחון העצמי, תחושת רעננות והתחדשות, טיפול בגוף ובנפש ואף יש הטוענים, שיש ביכולתה לרפא או למנוע מחלות.

בתחום העיסויים נכלל גם עיסוי ארוטי.

עיסוי שוודי

עיסוי שוודי היא שיטת עיסוי המשתמשת בשמנים (לרוב ריחניים) להרגעה ולהנאת הלקוח. העוסקים בעיסוי השוודי שמים דגש על האווירה, שבה נעשה העיסוי לצורך כך.

העיסוי השוודי פותח על ידי פֶּר הנדרקי לינג (פרופסור שוודי לרפואת ההתעמלות) בתחילת המאה ה-19, כשיטה לריפוי באמצעות שיפור זרימת הדם והלימפה בגוף. לינג פיתח שישה יסודות, שבהם נוהגים בטכניקת העיסוי:

  1. ליטוף – העברת ידי המעסה בתנועות עדינות על האזור המיועד.
  2. עיסוי עמוק – דחיפה וגלגול כף היד באזורי שרירים.
  3. חיכוך – יצירת חיכוך לחימום רקמות.
  4. הקשות קצביות – בעזרת גב כף היד בשרירים ובשכמות.
  5. לחיצה – באמצעות האגודלים ישירות על שריר ובצד עמוד השדרה.
  6. רטט – תנודות מהירות של הידיים לשחרור וחימום השריר.

יסודות אילו התבוללו עם השנים יחד עם טכניקות עיסוי הולנדיות דומות, והתחברו למה שנקרא: "עיסוי קלאסי".

כיום, הדגש של העיסוי השוודי הוא על ההיבטים הפסיכולוגיים והרוחניים של הטיפול.

לטענת המעסים, בנוסף ליתרונות הפסיכולוגיים, קיימות לעיסוי השפעות חיובית גם על כל מערכות הגוף:

רפיון ושיחרור שרירים, שיפור מחזור הדם, שחרור כאבי ראש, זירוז חילופי החומרים בגוף ועוד.

 

מקור: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99